Proces

Szkolenie z procesów, czyli jak polubić procedury

Procedury… Na sam dźwięk tego słowa cierpnie nam skóra. Kojarzy się ono z przymusem, ograniczeniem, żmudną pracą i ciążącym obowiązkiem. Zaczęłam się więc zastanawiać, dlaczego tak naprawdę nie lubimy procedur. Nie lubimy ich przestrzegać, nie lubimy tworzyć. Co nam w nich tak naprawdę przeszkadza? By się dowiedzieć, jak łatwo tworzyć wartościowe procedury i nie poświęcać zbyt wiele czasu, warto wziąć udział w szkoleniu z zarządzania procesami lub w sprincie z SIPOC. 

Trzy najważniejsze parametry każdej procedury: aktualność, prosty język, krótka
i zwięzła forma.

Jako trener biznesu, najbardziej zwracam uwagę na aktualność procedur. Procedury stworzone raz, nadludzkim wysiłkiem, dumnie stanowiące wiersz w rejestrze lub zapis na dysku bardzo często są nieskuteczne i niepotrzebne.

Druga sprawa to język. Często napisane są niezrozumiale, zbyt pompatycznie. Moi ulubieńcy zazwyczaj zawierają także nazwy potoczne albo skróty typu: BLP, OTF, MaGa, co utrudnia ich zrozumienie nawet współpracownikom twórcy.

I oczywiście zbyt długie… procedura na 20 stron. Czy ktoś w ogóle miał tyle determinacji, żeby dotrzeć do końca? Z treści procedury często nic nie wynika. Nie wskazuje ona osób odpowiedzialnych, nie ustala punktów kontroli i w zasadzie… jaki jest sens jej wdrożenia?

Wdrażanie procedur

Jeśli tworzysz procedury i zastanawiasz się, jak sprawić, by były krótsze i ciekawsze, chętnie porozmawiam
z Tobą na szkoleniu z zarządzania procesami.

Tymczasem do opracowania procedur i instrukcji opisujących ważne (czytaj: crossowe, problematyczne) procesy w firmie, ja używam SIPOCa. 

Przy takim trybie mamy pewność, że procedura jest aktualna i odpowiada rzeczywistości 1:1. Mamy cel procedury, poparty uzasadnieniem biznesowym, co czyni ją istotną biznesowo. Nie tworzy jej jeden człowiek, tylko grupa, po to, aby zabezpieczyć interes organizacji z różnych perspektyw. Ujmuje istotne aspekty, tj.: odpowiedzialność, kontrola, aktualizacja. Wszystkiego da się nauczyć! Posłuży do tego szkolenie
z zarządzania procesami.

Na koniec kilka wskazówek:

1. pamiętaj, żeby najpierw opisać stan faktyczny, a dopiero później szukać usprawnień

2. nie oszukuj siebie i innych, jeśli nie jesteś w stanie ustalić faktów, to coś nie działa prawidłowo

3. pisz prostym językiem i pełnymi zdaniami, za tydzień sam nie będziesz pamiętać co miałeś na myśli

4. nie musisz zrobić za pierwszym razem idealnie. Napisz, sprawdź na procesie, zaplanuj zmianę, popraw

5. jeśli nie jesteś w stanie stworzyć pierwszej wersji procedury w 2 godziny, to podziel temat na mniejsze obszar

6. stwórz nawyk aktualizacji procedur w organizacji, jeśli pojawią się nowe okoliczności poprawiaj dokument, zamiast ustalać na maila 

Jeśli uważasz, że twoja firma potrzebuje szkolenia z zarządzania procesami, aby między innymi tworzyć wartościowe procedury, napisz do mnie. Zbadam potrzeby i przeprowadzę szkolenie dopasowane do potrzeb branży oraz dla kluczowych pracowników.

Dodaj komentarz

Komentarze

Polecane wpisy

Anna Buczek
| 16 września 2022
Konflikt w zespole to jak małżeńska kłótnia. Pojawi się prędzej czy później, czy tego chcesz czy nie. Naszym zadaniem jest postępować w taki sposób, aby zakończył się porozumieniem a nie rozwodem. Według badań manager spędza średnio 25-40% swojego czasu na radzeniu sobie z konfliktami. W zasadzie większość moich klientów przychodzi po rozwiązania w związku z konfliktami w relacji przełożony-podwładny lub pracownik-pracownik.
Anna Buczek
| 27 maja 2022
Tym razem o jednej z praktyk Management 3.0, która świetnie sprawdza się jako icebreaker lub ćwiczenie na parafrazę w trakcie warsztatów. Z resztą mapa myśli jest narzędziem, od którego często zaczynam sesje z właścicielami firmy i służy mi do uporządkowania myśli i ustalenia priorytetów do pracy. Wartość Personal Map w procesie facylitacji opisałam poniżej.
Anna Buczek
| 9 maja 2022
Delegation Poker i Delegation Board, zaczerpnięte z filozofii Management 3.0. mogą posłużyć, jako zaawansowane narzędzie do ustalania uprawnień dla nowopowstałego działu. Oprócz zadań do wykonania, Liderzy i członkowie zespołu ustalają właściwy poziom uprawnień do podejmowania decyzji. Już na etapie projektowania procesu, ustalano równoprawność decydowania, czyli poziom 4 - Agree.
Anna Buczek
| 23 marca 2022
Wielu naukowców, obserwując reakcje na zmiany zachodzące w organizacjach postanowiło przyjrzeć się temu zagadnieniu. Jedną z takich klasyfikacji stworzył R. M. Kanter. Wśród wyróżnionych źródeł oporu znalazły się: niejasno postawione cele i oczekiwania, świadomość słabych stron proponowanych zmian czy negatywne doświadczenia..,

Kontakt

odpowiadamy na potrzeby

Potrzebujesz szkolenia indywidualnego lub zespołowego?
Chcesz poprawić jakość zarządzania swojej firmy?
Pomogę podnieść efektywność Twojego zespołu
Napisz do mnie.

ul. Łobzowska 5/1, 31-139 Kraków